RILO ZOO

AKTUELLT

2020-11-23

Black Friday

Årets mesta köpfesthelg närmar sig med stormsteg. Den 27/11-20 är det Black Friday, något som vi i Sverige tagit över efter USA. Nu har vi till och med sett att det spritt sig till Black Week.

Black Friday kommer från första början från Filipinerna där folk denna dag var mycket ute och rörde på sig, dagen efter Thanks Giving. I USA är det årets största shopping- och readag, även det som en effekt av Thanks Giving. Befolkning är ofta ledig just denna dag för att kunna resa till släkt och vänner för firande av helgen och därmed har det blivit en stor shoppingdag.

Vi på Rilo har beslutat att inte stödja den hysteri som denna dag skapar. Vi vill istället att man tänker på de som kanske behöver lite extra hjälp och stöd, de som är mer utsatta än andra.  

Det innebär att vi kommer skänka vinsten från den 27/11 till två organisationer som ligger oss varmt om hjärtat, den ena är WWF som gör ett fantastiskt arbete för våra djur och den andra är Swedish Animal Aid som vi supporterar på olika sätt. Summan kommer delas helt lika mellan dessa två organisationer och det kommer redovisas på FB hur mycket de fått.

Du som kund kan också göra skillnad! Via vår bonusklubb kan du den dagen skänka din bonus till en eller båda av dessa organisationer. Du bestämmer själv hur du vill att det skall fördelas och även detta kommer vi redovisa på FB.

Maria

2020-09-21

Vi letar personal

Under hösten kommer vi anställa en person till i vårt gäng. Tjänsten är ett vikariat på 75% och omfattar 2 helger per månad samt vardagar till den 31/8-21 med möjlighet till förlängning eller fast anställning.

Du kommer få många olika arbetsuppgifter men den huvudsakliga sysslan är att hjälpa kunder med frågor och val!

Några av de saker vi gör är att hjälpa kunder hitta rätt foder till olika djur, prova ut selar till hundar och katter, ger råd och tips om aktivering av djur och klippa klor. Vi plockar upp varor och tunga fodersäckar och håller snyggt i butiken och i våra personalutrymmen. Att plocka upp varor och prismärka är också några av arbetsuppgifterna.

Du som söker behöver i första hand vara intresserad av att ge bra service och goda råd. Du behöver ha erfarenhet av hundar och gärna någon form av problemhundar. Har du erfarenhet av andra djur är det en fördel. Du behöver vara ordningsam och ha lätt för att lära. Att du är stark är en fördel eftersom vi vissa dagar plockar upp mängder med foder i hyllorna. Stresstålig är också en bra egenskap i vårt arbete.

Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet med dig och behärskar svenska i tal och skrift, du behöver kunna tala engelska och talar du ytterligare något språk är det också en fördel.

Jag kommer inte kunna svara på frågor om tjänsten och vill att ni skickar in ansökan i form av ett personligt brev och CV till info (a) rilo.se, märk ansökan med Nytt jobb. Ansökningarna kommer gås

2020-06-08

Att köpa ett levande djur

Just nu är det många som köper ett levande djur. Vi tycker givetvis att det är jättekul att intresset för djur ökar, de berikar ju vår vardag på så många sätt. 

Samtidigt är det viktigt att tänka på att det inte är en grej som är kul just nu och som man kan lägga undan när man tröttnat så vi hoppas att alla som står i begrepp att utöka familjen tänker till ordentligt så djuret får en naturlig plats i livet även efter Corona-tiden. Att köpa ett levande djur innebär ett stort ansvar. Ditt djur kommer förhoppningsvis att leva tillsammans med dig i många år. Under hela sin livstid skall din nya bästa kompis ha daglig tillsyn. Ditt djur behöver någon som byter vattnet och ger den mat varje dag och som städar och håller rent i sitt hem (buren). Ditt djur är helt beroende av dig, det klarar sig inte utan din vård och omsorg. Tänk på att det är ett åtagande på många års sikt, är du beredd att ta det åtagandet? Är du det minsta tveksam kanske det inte är ett levande djur du skall köpa. Hur kommer det fungera om du skall åka bort? Finns det någon som kan ta hand om ditt djur under tiden eller kan det följa med dig på din resa? Har du tid och lust att varje dag tillbringa tid tillsammans med din nya kompis? Ett levande djur är precis som dig, ett levande väsen med ett hjärta som vill ha kärlek och en hjärna som vill ha aktivering och utmaning. Att bara leva i en bur och få mat en gång om dagen räcker inte, du måste ge av din tid och din kärlek till ditt djur.

Är ert köp väl genomtänkt och planerat hjälper vi er gärna i ert val av djur och de olika tillbehör och burar som finns.

2020-03-17

Så hanterar vi Coronapandemin på Rilo

Vi tror på folks sunda förnuft och ärlighet. Vi tror att våra kunder stannar hemma om de känner sig sjuka. Vi tror att de som väljer att besöka oss är fullt friska och måna om sin lokala zoofackhandlare. Vi fortsätter välkomna alla våra kunder till oss! Men vi vidtar vissa försiktighetsåtgärder:

Då vi säljer levande djur håller vi alltid en hög hygienfaktor. Nu skruvar vi upp den ytterligare.

Vid kassadisken finns handsprit för kunder att använda före eller efter ett köp i samband med att de berör t ex betalterminaler och kundvagnar/kundkorgar. Om det skall ha någon effekt att vi spritar och torkar rent dessa måste de ske mellan varje kund. 2 gånger per dag spritar vi av ytor som ofta berörs. Vi avböjer kontakter tillsvidare. Kort och Swish funkar utmärkt.
I djurrummen ber vi alla kunder och personal hålla avstånd till varandra. Vi ber våra kunder ge personalen möjlighet att öppna burar och flytta hus för att kunna visa djuren. Sedan tar vi ett steg tillbaka så ni i lugn och ro kan titta på djuren. Med hänsyn till detta kommer ett sällskap i taget få befinna sig i djurrummet.

Vid vår fiskavdelning ber vi om lite avstånd när vi håvar upp er fisk, samma sak vid vår packdisk.

Vi fortsätter att klippa klor då djurägaren lämnar djuret till oss och vi inte har någon direkt närkontakt med personen i fråga. Vi kommer använda våra egna koppel för att minska smittspridning genom att många vidrör hundens egen koppel. Vill någon följa med in i kloklippsrummet nekar vi detta p g a begränsad yta.

Om du som kund trots allt väljer att inte besöka oss men ändå behöver dina varor går det utmärkt att ringa, maila eller skicka messenger med din inköpslista. Vi packar dina varor och levererar dem till dig bilen utanför butiken. Betalning sker med swish.

Det är vår förhoppning att spridningen snabbt skall avta och vi alla kan återgå till vår vanliga vardag.
 
Har du några ytterligare frågor är du välkommen att prata med mig, jag nås på samtliga kontaktvägar som nämnts ovan.
 
Maria